fredag 23 juli 2010

GRÖT E GÖTT!!

JA, jag sa det!! It had to be said dammit! Jag har aldrig riktigt
 förstått varför havregrynsgröt betraktas som den tråkiga, sorgliga 
människans föda. Missförstå mig inte, jag skulle aldrig gå så långt
 som att påstå att gröt är det mest spännande och sexigaste som finns.
 Noooooo!! Skulle aldrig vilja skapa sådan upprors stämning här. Dock 
tycker jag att gröten förtjänar något mer kärlek och uppskattning
av folket än den får idag. För mig är fullkorns havregrynsgröt en
 utmärkt måndag till fredag frukost. Det går snabbt att tillaga, går 
att variera i all oändlighet, det är nyttigt, får igång magen att
 jobba och det bästa av allt är att man faktiskt kan hålla sig från 
hunger fram till lunchen. Självklart ska man fortfarande sträva efter
att äta något mellanmål däremellan eftersom det är vad vårt blodsocker
 mår bäst av.

På helgen och utlandssemestrar tar jag en paus från gröten 
och njuter av andra härligheter. Men jag måste faktiskt erkänna att
 när jag har varit ute och rest med jobbet eller på semester och inte
 fått min dagliga gröt dos, börjar abstinensen kicka in. Ni vet...
kallsvettningar, koncentrations svårigheter, darrande händer... Nä, ok 
så illa är det inte. Jag hörde hur jag just började låta som Chris
 Rock i filmen New Jack city. Nä, gröt är inte Crack! Det jag menade
 däremot var att jag faktiskt kan sakna det lite grann om jag gått
 några dagar utan. Så detta blir det första men absolut inte sista
 gröt tipset som kommer att läggas upp här.
Skriv och berätta om din favoritgröt!





Gröt med bär och Keso

1 dl fullkorns havregryn

2,5 dl vatten

En nypa salt
Bär
Keso
Mynta

(Vaniljstång)




4 kommentarer:

  1. Håller med!! gröt e sjuuuuuuuky gott!!!

    SvaraRadera
  2. Viss e det!! MUMS! Lets spread the word :-)

    SvaraRadera
  3. Provade den här gröten (m hallon) förra veckan och det var ett supertips!!! ÄLSKAR havregrynsgröt men med lite keso till blev det ju ännu bättre... Det är nice med blåbär till också, testa det!

    SvaraRadera
  4. Vad Kul Lotta! visst blir det lite mer nice med keso? Ska definitivt prova med blåbär...

    kram

    SvaraRadera