lördag 24 juli 2010

TOMATSÅS ÄR INTE = KROSSADE TOMATER!!

Jag minns för många år sedan när jag bodde i Rom och en kompis till mig skulle bjuda mig på en enkel lunch hos sig efter att vi hade slutat skolan. Jag älskar att laga mat, men älskar VERKLIGEN när andra lagar mat till mig, så jag var lite exalterad. Hade ju aldrig ätit hans mat förut(och inte efter heller!!)

"Pasta al pomodoro", skrek han från köket att det skulle bli. Pasta med tomatsås alltså. Enkelt men gott! Perfekt! Vi var ju dessutom studenter då.
Det jag däremot inte hade räknat med när jag skulle sätta mig till bords var att bli serverad ett stort fat med pasta med en hög av krossade tomater slängs ovanpå. Kalla, krossade tomater direkt från konservburken!!! Ja just det, jag ska faktiskt inte glömma att nämna att han dock garnerade det hela väldigt fint med lite krossad peppar och färska basilika. Men vad hände med SÅSEN??!!! Jag har ställt mig själv, men framförallt min kompis denna fråga många gånger genom åren(mest för att mardrömmarna om den ska upphöra), men allt jag får är ett härligt skratt och en nöjd och smått oförstående min till svar.
Jag tycker att en bra tomatsås kan göra underverk för många rätter och bör därför behärskas av alla. Inklusive min kompis!
PS. En härlig sås lagas med fördel med en göttig SÅS mix i högtalarna! klicka på nedan länk.

SÅS MIX #5 !!! "Bubbeling Red!" by Marcus Price BASUTBUDET

Min Tomatsås
1 burk Krossade tomater
1/2 Lök
1 vitlök
salt eller buljong
svartpeppar
Tomatpuré
ca 1 tsk socker (kan variera beroende på vad såsen är till för)
ca 1/2 tsk balsamico
(lite gott vin om man har det hemma)
Färsk basilika
(Oregano och ev. timjan om man vill)



Inga konstigheter här. Fräs finhackad lök i lite olivolja, när denna börjat få färg, häll på vitlöken och rör om lite. Låt dessa fräsa några sekunder ihop och sen i med tomaterna och resten av ingredienserna förutom örterna. Lägg på ett lock och låt såsen koka under svag värme. Jag tycker att ju längre den kokar desto godare blir den så jag brukar låta den stå ca 30 min eller mer. Men har man brådis är det bara att koka den 10 min.
När den är färdig kokad har man i de färska örterna och rör om. Voilá! Denna sås kan varieras efter smak och efter vad den ska användas till. Alla tips på goda tomatsåser är välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar