måndag 26 juli 2010

YES... IT'S TRUE, WE LOVE THAT CHICKEN!!!!

- Så mycket att jag nästan fällde en tår när jag åt min senaste grillade moçambikiska kyckling... JA en TÅR!! (Du har inte levt om du aldrig fällt en tår för en maträtt, det e kärlek det!)

- Så mycket att det till och med finns en dans som heter "kycklingdansen". Och NEJ, det finns inte en chans att det va en svart person som kom på den! Tro mig!! Nu vet jag att vissa av er tänker att ; "Vadå? Det kan det visst vara! Carlton i serien 'Fresh Prince i Bel Air ' skulle ha kunnat mynta kycklingdansen". Mmmm... Näää, inte ens Carlton skulle kunna vara skyldig till detta(och förresten är Carlton bara en karaktär, så det skulle ändå inte räknas)!

- Så mycket att det finns flera musikartister som gjort låtar dedikerade kycklingen. Ja det är sant!Se nedan exempel.



Ja, jag säger det... Om du aldrig älskat en kyckling, har du aldrig älskat! (Veganer m fl. NO HATE PLS!) Nedan ser ni bilder på min första kärlek. Denna kan göras i ugnen eller på kolgrillen. Om vädret tillåter är kolgrillen att föredra. Bon appetite!


Ät och GRÅT!!

Kyckling a la Moçambique med Tomatbulgur

Kycklingen
1 hel kyckling (4 pers)
1 burk kokosmjölk
6 vitlökar
ca 2-3 tsk chilipulver (eller mindre, anpassa detta till hur spicy man vill ha det)
ca 1 msk Piri Piri krydda (kryddblandning som finns att köpa på en välsorterade Ica butik)
1-1 1/5 citron
1 msk vinäger
Salt
Peppar
250 grader i ugnen i ca 4o -45 min
Kokos och Piri Piri marinaden



JUICY!!!

Om Du fortfarande inte är övertygad... eller har Vego polare på besök.



Blanda alla kryddor i en skål. Tillsätt den pressade citronen, vinäger samt den tjocka massan i kokosmjölken. Undvik att få för mycket av själva vätskan. Blanda alltihop till en len röra och smeta sedan på kycklingen. Försök att sätta denna marinad både innanför och utanför kycklingens skinn. Smeta även in själva insidan av kycklingen ordentligt. Om tid finns, låt stå i 30 min eller mer.

Sätt in i ugnen (i mitten) i 15 min och sen är det dags att vända på kycklingen. Passa då även på att pensla på lite mera marinad. Ta ytterligare 15 min på andra sidan. De sista 10 min kan man sätta ugnen på grill läge - 5 min på vardera sida- så att kycklingen får en krispig yta. Ta ut kycklingen och pressa lite citron över innan servering.

Tomatbulgur
1 dl bulgur
1/2 burk krossade tomater
1/2 lök
1 vitlök
Buljong
3,5 dl vatten
1 tsk balsamico
1 morot
(Mynta)

Går snabbt att göra, passar till en masa olika saker och är så smarrigt!

Hacka lök och bryn denna i lite olja. När den börjat mjukna och få färg tillsätt vitlöken och låt dessa fräsa några sekunder ihop. Tillsätt tomaterna och buljongen. Låt puttra i några min och och tillsätt sedan vattnet och lägg på locket. När allt börjat koka, tillsätt bulgur och lägg på locket igen. Dra ner värmen på plattan till lägsta nivå och låt det stå till allt vätska avdunstat. Lägg i lite hackad mynta och rör om. YUMMIE!!!

4 kommentarer:

  1. HUR KAN DU DÖDA OCH ÄTA DJUR????? HUR KAN DU GÖRA DETTA??? FÖRKLARA???????







    Bara skoja lite, inväntar med spänning ditt hemliga feijoadarecept.

    SvaraRadera
  2. Hahahah!!
    Den kommer, den kommer...men ännu bättre är om jag får bjuda på den istället??

    SvaraRadera
  3. Ok igår bjöd jag över tjejer på middag och bestämde för att göra denna rätten. Jag blev lite förvirrad först och köpte sex vitlökar, men sen tänkte jag att det måste ha varit vitlöksklyftor haha.. sen gjorde jag tomatbulgur men kunde inte riktigt räkna ut vad jag skulle göra med moroten. I vilket fall som helst vad det bland det goaste jag har lagat någonsin!!! denna rätt är gudalik man kommer till himlen när man har smakat på detta riket!! mmmmm

    /Karotte

    SvaraRadera
  4. Karotte...
    Vad kul att du gav dig på denna rätten! Visst är är den god?! Chicken heaven!!

    Ja, kom på det där med vitlöken hahaha! Bra att du förstod att det rörde sig om klyftor :-)

    Fortsätt laga gott!

    SvaraRadera