måndag 9 augusti 2010

HEMMA BURGAREN VS MC DONALDS!

Jag tillhör skaran som tycker att det är lite skämigt att bli ertappad ätandes på en MC Donalds eller Burger King hamburgare. Ja, jag vet... råfåningt, Men SÅN ÄR JAG! Saken är den att jag under flera år åt den typen av hamburgare frekvent, eller ja, som alla andra. Efter man hade varit ute, när man var bakis, när man hade hjärtesorg, eller när man ville belöna sig själv, när man hade PMS, när man inte orka laga mat etc. Jag vet, det låter som väldigt ofta... JAPP, Det e nu du ska börja tänka på hur ofta du faktiskt smiter in pch tar en Big Mac!
Nä usch... jag ska sluta va så äckligt pretto innan jag får en mental bitchslap av någon...

Saken är den att jag faktiskt slutade äta på hamburgekedjorna för några år sedan, av den enkla anledningen att jag blev så medveten om hur syntetisk allting smakar...är det den upplevelsen man vill skänka sina smaklökar?? Nope! Inte jag i alla fall. Häromdan blev jag dock ertappad på Burger King med en stor jädrans Meal framför mig som hånade mig varenda gång jag tog en tugga. Vad hände?? Jag vet inte!!! Inte nog med skammen jag kände när en bekant kom förbi och jag könde mig ertappad... jag måde dessutom ILLLA efter, eftersom min mage fick sig en rejäl shock. Så nu måste jag sona för mina synder och lämna en homage till en riktig burgare. Jag älskar och hyser stor respekt för en ordentlig vällagad burgare!!!


Mc Donalds VS Hemmagjorda burgare....


Hemmagjorda hamburgare med egengjord salsa
400 g Köttfärs
1/2 gul lök
1 ägg
Liten skvätt mjölk eller vatten
ca 2 msk ströbröd (Känn efter när massan börjar bli fast, kan räcka med mindre)
Salt
Peppar
Lite hackad persilja
1 vitlöks klyfta
(1 msk sweet chili sås


Hoppa över ketchup! Detta är vad du behöver.

Blanda alla ingredienser och forma dem till burgare i önskad storlek. Stek i grillpanna, vanlig stekpanna eller varför inte grilla ute?
Servera med tomatsalsan nedan, skivade tomater, rödlök, Dijon senap, sallad, smörgåsgurka pommes eller klyftpotatis.

Tomatsalsa
1 burk krossade tomater
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 msk tomatpuree
2 tsk balsamico
ca 3 tsk socker
Buljong eller salt
Peppar
(Basilika eller timjan)
1 tomat

Hacka löken och fräs den på medelvärme tills den fått färg och mjuknat. Tillsätt vitlök och låt det fräsa ihop med löken några sekunder. Lägg i de krossade tomaterna , buljongen, tomatpurén, balsamicon och sockret. Pepra och låt sedan stå och putra 15-20 min. stäng av plattan och tillsätt örterna samt finhackad tomat. Peppra igen. Låt svalna innan servering. Med denna såsen kan man helt skippa ketchup. Den är så god!! Smaka av och ha mer eller mindre av vissa saker beroende på hur du vill ha din salsa!

1 kommentar:

  1. mmhhhhh, godaste burgaren jag någonsin ätit! Salsan satte pricken över i:et!

    SvaraRadera