lördag 14 augusti 2010

SYDOSTASIASTISKA SMAKER

Jag älskar asiatisk mat och äter det ofta ute, men försöker med jämna mellanrum även laga det själv.

Bjöd nyligen på nedan biffsallad som jag hittade receptet på i Anna Bergenströms och Fanny Bergenströms kokbok Kärlek, Oliver och Timjan. Jag gjorde min egna variant med tillägg av visa ingredienser. Riktigt gott och väldigt lätt och fräscht! Ett tips är att bjuda på någon förrätt också form av några knyten eller kanke en soppa. Jag gjodre denna gång Samosas. Dessa kommer vid vid annat inlägg. Prova denna sydostasiatiska sallad!



Fresh!!

Sallad Kambing
(4 pers)
300 g lövbiff alt. lammfileér
50 g caschew nötter
saft av 1 pressad lime
3 mask solrosolja
2tsk sesamolja
2 msk vatten
2 msk färsk ingefära
2 msk soja
1 msk socker
2 vitlöksklyftor
1 1/2 röd chilipeppar
1 röd paprika
3 salladslökar
100 g böngroddar
salladskål
1 pkt sockerärtor
Salt och svart peppar
Thai basilika
(koriander)




Rosta cashew nötter i ugnen i ca 1o min: Låt stå och svalna.
Gör dressingen i en salladsskål: Rör ihop limesaft, solrosolja, sesamolja, vatten, riven ingefära, soja och socker i skålen. Skala och hacka vitlöken fint. Kärna ur och finhacka chillin. Häll allt i salladsskålen och rör om dressingen.

Strimla salladslökar samt paprikan på snedden (tunt). lägg i skålen med dressingen, och lägg även i groddarna. Strimla salladskålen och lägg i denna i skålen. Bryn sockeräertorna lite snabbt i vitlök och soja och lägg åt sidan för att svalna lite. Under tiden stek filéerna i lite olja. Salta och peppra lätt. Ta upp köttet och skär denna på snedden i strimplor. Lägg köttet samt sockeräertona i salkadsskålen och blanda ihop allt med dressingen. Strö över basilikan och koriandern samt även cashewnötterna.

Buon Apetito!




1 kommentar:

  1. Så fint det ser ut! :)
    Cashewnötter är ju så gott att ha i maten.

    / Jenny

    SvaraRadera