söndag 1 augusti 2010

PASTA TILL DROTTNINGEN

Häromveckan hade jag en middags dejt med en av mina absoluta favorit personer i världen… eller förlåt, jag menar såklart i universum! Jag kan nämligen se henne spärra upp sina vackra gröna ögon till hårfästet av rent missnöje för att jag bara sa ”världen”. VÄRLDEN??!!! Är inte jag värd mer än detta för dig??! Självklar är du inte värd mindre än just universums kära vän. Det är inte för intet mitt smeknamn för henne är Drottningen. Som kvinna vet man vikten av att väga sina ord väldigt väl…

Min plånbok började kännas riktigt tunn denna dagen så jag hade förvarnat om att det skulle bli något simpelt och billigt. Dvs. PASTA! Den gjorde succé hos min middags dejt, hos min plånbok och hos min utsvultna, bakfulle pojkvän när han fick äta resterna dagen efter.

Jag måste säga att jag älskar denna pastan för dess enkelhet, för att den är otroligt fräsch och för att den är så vacker att titta på. WIN, WIN, WIN!!

Notera att här finns inga måsten! Man kan variera vilt efter egen smak och byta ut ingredienser efter tycke och efter vad man har hemma. En bra aspekt att ha i åtanke speciellt vid enkla rätter är att man ha hellre får ha få råvaror men av god kvalitet. Tomaterna ska vara lite härligt söta och välj gärna den finare olivoljan som står i skafferiet. Citronen är väldigt viktig i denna rätt, men jag rekommenderar att man har i så mycket som man själv tycker känns lagom fräscht. Smaka av så det inte blir för syrligt.





Pasta med citron och Morötter
Pasta för 4 pers
6-10 Körsbärstomater
1 Vårlök
3-4 Morötter
Citroner (jag hade 2 st i en mängd pasta som räckte för 4 pers)
Kalamata oliver
Färsk mynta
Färsk basilika
Parmesan
Olivolja
Salt
Peppar
1 vitlök
(1-2 tsk balsamico)
(Färsk persilja)




Börja med att koka pasta. Under tiden skär man tomater och skivar löken och lägger i en rätt stor skål. Lägg dock endast hälften av köken i skålen. Skala morötter (jag använde 2-3 st) och fortsätt sen att skiva dem med skalen för att få riktigt tunna skivor. Häll över morötterna och oliverna i skålen och pressa över den ena citronen. Ringla över balsam vinägern och salta och peppra efter tycke.

Ringla lite olivolja i en stekpanna. När oljan blivit varm slänger man i resterande av den skivade löken och låter denna fräsa tills den blivit lite gul. Lägg i pressad eller hackad vitlök och låt det fräsa med löken i några sekunder, men utan att bli bränd. Pressa över den andra citronen och rör om lite. När pastan är ”al dente”, häller man av vattnet och slänger pastan i stekpannan med löken och vitlöken. Ringla över olivolja efter tycke och salta och peppra. Lägg i den grovhackade myntan och blanda ihop allt. Ta av pastan från spisen och häll över allt i skålen med grönsakerna. Riv över en riklig mängd parmesan och lägg basilika. Blanda ihop pastan med grönsakerna. Garnera med grovhackad persilja, basilika och mer riven parmesan. Låt det smaka!

4 kommentarer:

  1. Pasta med citron och mynta var nytt! Ska experimentera på en middagsgäst imorgon!

    (blev väldigt fint med pastan och morötterna rivna så förresten)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Så enkelt och samtidigt gott och fräscht! Put your own twist to it vetja...den kan varieras som sagt. Låt mig veta hur det gick.

    SvaraRadera
  3. Baby.. det vatttnas i min mun när jag tänker på smakerna som exploderade i min mun när jag åt pastan. Den billiga rätten blev helt klart en av mina favoriträtter!!!!
    /Nour

    SvaraRadera
  4. Härligt att höra! Mer kommer kan jag lova... redan ikväll ska vi ha middagsdejt igen ju. Nya rätter, nya smaker, samma kärlek!

    SvaraRadera