fredag 6 augusti 2010

HEMMA HOS ANNA FICK MAN GODASTE BRÖDET, VILL HA MER!

Salt, örter, soltorkade tomater, nötter... när alla dessa smaker gifter sig får man godaste brödet jag ätit på länge! Fick denna brödupplevelse hos min kompis Anna med en god sallad till och BÄSTA sällskapet. Jag vill börja baka bröd kände jag direkt! Helst vill jag småäta på ett gott bröd medan jag bakar ett annat gott bröd... Är det lite girigt kanske?? Då får det vara det! Alla brödtips är varmt välkomna!

Ni måste prova!


Annas goda Medelhavsbröd

1/2 pkt jäst
3 dl fingervarmt vatten
1 nypa salt
2 msk honung
4 msk olivolja
3 msk torkad rosmarin
Antingen soltorkad tomat och nötter eller oliver och nötter (eller alltihop!) totalt ca 100 g nötter och 2 dl oliver/tomater
5 dl vetemjöl (ibland har jag dinkel ist, mer nötig smak)

Till garnering grovt salt

Passar perfekt till en fräsch sallad, en god soppa eller bara ett gott vin till.

Blanda ihop allt utom mjöl först. Tillsätt sedan mjöl, det ska vara ganska fast men degen ska se lite "trådig ut" och fortf kännas fuktigt.
Låt jäsa i 40 minuter.
Dela upp degen i 4 delar. Tvinna sedan respektive del och lägg jämsides på en plåt.
Låt jäsa på plåt i 30 min.
Sprinkla över lite mjöl och sedan olivolja. Strö till sist över flingsalt och rosmarin.

Grädda i ugn tills teststickan inte blir kladdig och ytan blivit lite gyllen.
Varmluftsugn typ 200
Gasugn- gå på känn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar