torsdag 19 augusti 2010

CANNELLONI FÖR KHARMAKONTOT!

Ibland måste man vara lite extra snäll mot sin kille (för husfridens skull), sin bästa vän, sin granne eller sin kollega. Ni vet, samla pluspoäng (Tänk KHARMAKONTOT!!)! Att Bjuda på något som ser mer avancerat ut än vad det är, är ett utmärkt trick om ni frågar mig. Självklart ska det även vara gott!

Prova att göra nedan Cannelloni rätt! Sagolikt gott och super enkelt att göra! Om ni har några som helst tvivel på att detta... se nedan video. Detta är PASSION!! Visserligen på gränsen till obehagligt..men ändå passion.

Här har vi en snubbe som äääälskar mat... och inte minst Canelloni!



Cannelloni fyllda med spenat, ricotta och Portabello
(4pers)
200 g färska lasagneplattor
250-300 g spenat
250 g ricottaost
portabello svamp (jag använder ca 2 stora)
1 sats tomatsås
1/2 muskotnöt
Salt och peppar
Pinjenötter att strö över
Parmesan att strö över
Ugn: 200-225 grader i mittenläget



Easy, breezy, beautiful...



Gnarly Head Chard 2007 , Gott vin som passar bra till denna rätt

Börja med att göra tomatsåsen. Ju längre denna får koka desto godare!
Under tiden Såsen skiva svampen och bryn i smör. När denna börjat få färg tillsätt spenaten. Bryn i medelstark värme tills spenaten mjuknat och mestadels av vätskan kokat in. Salta, peppra och riv över muskotnöten. Rör om och smaka av.

Skär eller klipp lasagneplattorna i ca 12 cm långa bitar. Lägg på svamp och spenat fyllningen i mitten av varje klippt lasagneplatta. Lägg på ricottan och peppra lite. Rulla ihop plattorna och lägg dem på en smord ugnssäker form alt. Lägg smörpapper på formen. Lägg rullarna med skaven nedåt i formen. Ta den överblivna vätskan från spenaten och svampen och häll över varje rulle.
Sätt in formen i ugnens mitt i ca 20 min. Under tiden rosta pinjenötterna i en stekpanna.
Ta ut rullarna och häll tomatsås över varje rulle. Riv även över parmesan osten och lägg på pinjenötterna. Servera, imponera och njut!

7 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig lagat cannelloni men när min korridorskompis gör det ser det alltid så gott ut. Kanske ska prova det till helgen! :)

    SvaraRadera
  2. Ja!! Gör det! Det ÄR väldigt gott :-)

    SvaraRadera
  3. WOMAN!!! You are killing me over here! tycker det är dax att Lowe åker på en liten semester så kan jag få flytta in och avnjuta dina otroliga rätter!... FEED ME! =)

    KÄRLEK!

    SvaraRadera
  4. Hahah! Han åker iväg till London i helgen! ;-)

    SvaraRadera
  5. mamia det ser gott ut

    morot

    SvaraRadera
  6. Tack!! Vad kul att du tycker det...

    SvaraRadera
  7. ok det var typ det godaste receptet på joooorden!
    jag la in kantareller istället och det kändes så avancerat och imponerade på andra!
    Jag brände dock alla på pappret vet inte vad jag gjorde för fel där haha
    Jag rekommenderar detta recept såååå mycket!!

    SvaraRadera