måndag 16 augusti 2010

HALF OF THE TASTE IS IN THE SMELL!

Jag har har något av en fascination, beundran och kärlek för människor som har ett passionerat förhållande till mat i någon form. Det finns inget jag älskar mer än att höra om extrema eller banala saker som folk gjort för att få äta eller komma åt sin favoriträtt, sitt favorit godis eller något de bara varit sugna på vid ett specifikt tillfället. Jag fullkomligt ÄÄÄÄLSKAR folks olika matfetischer!!

Min kära mor hade under min uppväxt ett nästan sjukligt förhållande till bananer. Jag har ännu aldrig träffat någon som älskar bananer så mycket som hon gör. Kvinnan kunde under mina tonårs år be mig och andra familje medlemmar att hjälpa henne att hålla sitt banan intag till max 2 bananer per dag. Eftersom vi alltid hade mycket baner hemma (man skulle kunnat tro att vi hade feta connections på banan pantagen i Sydamerika.. NOPE!! Inga såna fanns!), bad alltid mig, syrran eller farsan att gömma undan bananerna på kvällarna så att hon inte skulle kunna gå upp mitt i natten och äta några. Kan ni fatta bilden?? Man vaknar upp mitt i natten för att gå på toa eller dricka vatten, så hittar man sin mamma sittandes i köket med en skål bananer med en skyldig skamsen blick... Klart man ställer upp och hjälper henne! Så varje kväll fick man hitta nya banangömställen... Inga konstigheter!

Jag kunde verkligen inte förstå då hur mycket hon kunde älska bananer, och kommer kanske aldrig kunna förstå det, men ack vad jag högaktar henne för denna galna passion.

"Half of the taste is in the smell"! Det sa karaktären Joey i serien Friends om sin älskade smörgås. Och han kunde inte ha mer rätt om ni frågar mig. Minns ni Joeys kärlek för mackor?? Joey älskar sina vänner, älskar familjen, älskar kvinnor, blev tok kär i Rachel ett tag... Men Joey Tribbianni ÄLSKAR verkligen sina mackor passionerat! Och av denna enkla och väldigt humana anledning älskar jag Joey Tribbianni.

På landet för några dagar sedan gjorde jag en riktigt juicy kyckling macka som doftade och smakade gudomligt och som påminde mig om ovan nämnda kommentar. Det bästa tillfället att göra denna smörgås är om man har grillade kyckling rester från kvällen innan. Snabbt, enkelt, vackert och YUMMIE!!
Skicka gärna in tips och bilder på era godaste, galnaste, fetaste mackor! Vilken macka skulle du göra om du deltog i en "mackbattle" (tänk att det är att rädda världen som står på spel) ??




Detta är kärlek!




Grillad kyckling mackor
Bröd (Jag köpte ett provensalskt olivbröd)
Olivoja att pensla på bröd (istället för smör)
Grillad kyckling (jag använde rester av min moçambikiska kyckling som jag hade lagat kvällen innan)
körsbärstomater
rödlök
avocado
citron
salt och peppar
salladsblad
(persilja)



4 kommentarer:

  1. Ser så sjuuukt gott ut!! luvar at du lägger upp roliga klipp oxo! kram!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar det!! va så smarigt!
    Man måste flera sinnen tycker jag... Humor är viktigt även i matsammanhang :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Sheila! Jag är ingen "mack" brutta (kan tolkas som annat) men sitter här på kontoret och magen kurrar efter den där mackan nu... ser så underbart god ut =) åååhhhh meee hungry!

    SvaraRadera
  4. Hahahah! Man behöver inte vara en ¨mack¨ brutta för att älska en god macka.... du hade älskat denna!!
    Längtar till jag får skriva om din goda thaimat..

    SvaraRadera